Follow this blog with bloglovin

Follow on Bloglovin

torsdag 27 juni 2013

torka växter

Har spårat in att torka lite olika växter från min trädgård som jag kan använda i matlagning eller annat. Sonen sådde förra året ringblomma som i år kommit åter med storhet i rabatten! Av den tänkte jag att jag skulle göra ett eget salt! Sommarsalt av ringblommar och fläder.


Om man vill använda ringblomman som läkemedel är det jätteviktigt att blomman är ekologisk och inte besprutad. Bästa blommorna är de som har den starkaste färgen av orange. Det betyder att de innehåller mycket lutein, som är en antioxidant och en form av betakaroten. Den innehåller även flavonider. Lutein tillverkas inte i kroppen, utan vi bör få det via kosten. Lutinet skyddar ögonen t.ex. från solstrålar och finns även i spenat. 


Ringblomman är bra för:
  • brännskador ty lugnande
  • sår och skrapsår ty blodstillande
  • svamp ty antibakteriell inverkan
  • förkylningar ty antiinflammatorisk
  • matsmältningen

Ringblommeolja kan man själv tillverka genom att ta kronbladen av ett antal ringblommor och låta dem stå i en sluten behållare med olja (oliv, ryps, raps, solros...) i cirka tre veckor.

plockat ett par som ska torkas

kronbladen la jag på tidningspapper  har istället lagt på en tunn kökshandduk pga trycksvartan från tidningen och ställde undan i ett skåp där de får vara ifred från barn och djur.

plockade lite till och gjort egen olja!

Nu är det fläder och nässlor jag ska ut och plocka... ses i nästa inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar